πίσω

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗΝ ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ 

 Πρόκειται για μια σειρά από μικρά μαρμάρινα ανάγλυφα , προσόψεις διακοσμημένες με γλυπτό διάκοσμο δηλαδή ,  που απεικονίζουν σε μικρογραφία ανάγλυφες εικόνες και σε αυτούς τους κορμούς από τα ανάγλυφα  μαζεύονται τα  ξεχωριστά επεισόδια ενός λογοτεχνικού έπους , των κυριοτέρων γεγονότων του Τρωϊκού κύκλου εν προκειμένω ,με επεξηγηματικές λεζάντες και σύντομες επιγραφές στα ελληνικά .Τα περισσότερα από αυτά έχουν βρεθεί από το 1630 και με άλλες ανασκαφές (M Thierry- ΝΑΟΣ ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ- TIVOLI -ΙΤΑΛΙΑ ) το 1860. 

 

ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΑΠΠΙΑ ΟΔΟ

 

Ένας εξαιρετικός κύκλος  από ανάγλυφα  μάρμαρα βρέθηκε στην Αππία  Οδό της Ρώμης και σε διάφορα άλλα σημεία στην περιοχή και σύμφωνα με την χρονολόγηση κατασκευάστηκε πιθανόν τον 1ΟΝ  αιώνα π.Χ.

  Αναπαριστά τις διάφορες φάσεις του Τρωϊκού πολέμου κύρια και αναφέρεται στις διηγήσεις του Ομήρου με λεπτομέρεια , αναφέρει ονόματα  που συμμετείχαν , ήρωες ,δρώμενα καταστάσεις  και όλη την δράση της Ιλιάδας περιέχει ακόμη δρώμενα  και από την «Αινειάδα» με την ιστορία του Αινεία στην οποία οι Ρωμαίοι ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητοι όπως η «θεία καταγωγή » και ήρωα των πάντων.

 Το μαρμάρινο γλυπτό διαιρείται σε διάφορα χρονικά στάδια με ανάγλυφα στοιχεία , αυτός ο τρόπος διαχωρισμού που πρωτο-δημιουργήθηκε από τον Ζηνόδοτο της Αλεξανδρείας , των διαφόρων επεισοδίων ,έχει συνολικά 22 «επεισόδια» ή δρώμενα  εκ των οποίων τα 15 είναι από την « Ιλιάδα» 3 από την «Οδύσσεια » και τα άλλα αναφέρονται στους « επτά επί Θήβας » η «αποθέωση του Ηρακλή» και άλλα.

Αυτός ο κύκλος μα  τα ανάγλυφα  πιθανόν είναι ότι  δημιουργήθηκε  την εποχή του αυτοκράτορα Αυγούστου ή του Τιβέριου ,μια άποψη λέει ότι αυτή κατασκευάστηκε για εκπαιδευτικούς λόγους και είναι αυτή η επικρατούσα,  ή  για  διακοσμητικούς λόγους  ή ίσως ως αναθηματικός. Ένα κύριο στοιχείο που διακρίνουμε και εάν θεωρήσουμε ότι έγινε για εκπαιδευτικούς λόγους ότι όλα είναι γραμμένα στα ελληνικά.

 Μιλάμε για την ρωμαϊκή εκπαίδευση στα ελληνικά δείχνοντας τον χαρακτήρα της ελληνικής Ρώμης την εποχή του ενδόξου Αύγουστου Καίσαρα.

Την ίδια σημασία της ελληνικότητας του ανάγλυφου έχει,  εάν έγινε , επίσης και για αναθηματικούς λόγους .Έχουμε λοιπόν μια μεγάλης σημασίας ιστορία αυτήν του Αινεία για τούς ρωμαίους που διδάσκεται με γραμμένα στοιχεία  στην Ρώμη στα ελληνικά .Ένα σημαντικό στοιχείο χρονολόγησης που προσπαθούν οι αρχαιολόγοι να καταλήξουν είναι τα ονόματα που έχουν γραφεί οι πηγές τους και πότε αυτά τοποθετούνται στον χρόνο , πολλά χρόνια τώρα γίνονται διάφορες μελέτες για αυτό το ζήτημα . 

Η Αινειάδα (Αινειάς, Aeneis στα λατινικά) είναι ένα επικό ποίημα (έπος) γραμμένο από τον Ρωμαίο ποιητή Βιργίλιο στα τέλη του 1ου αιώνα π.Χ. (29 π.Χ. ως 19 π.Χ.). Το έργο εξιστορεί τις μυθικές περιπέτειες του Αινεία, ενός Τρωαδίτη που ταξίδεψε με λίγους συντρόφους του στην Ιταλία μετά την άλωση της Τροίας και εκεί έγινε ο πρόγονος των Ρωμαίων. Το έπος είναι γραμμένο σε δακτυλικό εξάμετρο στίχο και χωρίζεται σε 12 βιβλία. Τα πρώτα 6 βιβλία αφηγούνται τις περιπλανήσεις του Αινεία από την Τροία μέχρι την άφιξή του στην Ιταλία, ενώ το δεύτερο μισό του έργου εξιστορεί τον πόλεμο μεταξύ των Τρώων και των Λατίνων.

Ο κεντρικός ήρωας Αινείας ήταν ήδη γνωστός στην ελληνορωμαϊκή μυθολογία ως πρόσωπο της Ιλιάδας. Ο Βιργίλιος συγκέντρωσε διάσπαρτες ιστορίες και θρύλους για τις περιπέτειές του, την ομιχλώδη σύνδεσή του με τους ιδρυτές της Ρώμης, τον εξόπλισε με ευσέβεια, και δημιούργησε έτσι έναν ιδρυτικό μύθο, ένα εθνικό έπος για την κοσμοκράτειρα Ρώμη. Το έπος αυτό, που έχει χαρακτηρισθεί ως το σημαντικότερο που γράφτηκε ποτέ στη λατινική γλώσσα, συνδέει τη Ρώμη με την Τροία και τους θρύλους της, ενώ ταυτόχρονα δοξάζει τις «παραδοσιακές» ρωμαϊκές αρετές και «νομιμοποιεί» την Ιουλιανή δυναστεία ως καταγόμενη από τους ιδρυτές, ήρωες και θεούς της Ρώμης και της Τροίας. 

 

 Α΄ ΑΙΩΝ Π.Χ. - ΡΩΜΑΙΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΝΕΙΑΔΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ   

 

ΑΝΑΤΥΠΩΣΗ Otto Jahn και Michaelis στο βιβλίο τους:Griechische Bilderchroniken (Βόννη, 1873).ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΦΩΤΟ Olivier Rayet ΜΕΛΛΟΥΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ

 

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΜΕΓΑΛΗ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/rayet.gif

Η επίπεδη ταινία η οποία αποτελεί μέρος φέρει την επιγραφή Ἰλιὰς μικρὰ κα [τὰ Λέσχην Πυρρᾶιον] και

 

 

 

[Ἰλιάδα καὶ Ὀ] δύσσειαν ῥαψωιδ (ι) ῶν μή. Ἰλίου πέρσ [ιν ...] 

 

ΑΝΑΤΥΠΩΣΗ Otto Jahn και Michaelis στο βιβλίο τους:Griechische Bilderchroniken (Βόννη, 1873).-ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΕΧΕΙ ΠΙΑ ΧΑΘΕΙ . 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/jahn_C1.gif

 

δημοσίευση Jahn (1873)

εγγραφή …. Ἰλιὰς Ὁ [μήρου] Α μῆνις, Β ὄ [ν] (ε) ιρος, Γ ...., Δ ὁρκίων σύγχυσις, Ε Διομήδους ἀριστήα 

 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/jahn_C2.gif

δημοσίευση Jahn (1873)

εκατό ογδόντα εννέα κουτιά με τη λεζάντα ΘΕΟΔΩΡΗΟΣ - Η | ΤΕΧΝΗ ρυθμίζονται

 κατά τρόπον ώστε σε κάθε γραμμή το αρχικό γράμμα μπροστά από μια μονάδα, πρώτα Θ και Ε, Ο, κ.λπ

 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/jahn_D1.gif

 

δημοσίευση Jahn (1873)

ΙΛΙΟΥ ΠΕΡΣΙΣ-  ΑΙΘΙΟΠΙΣ- ΚΑΙ ΙΛΙΑΔΑ ΒΑΛΜΕΝΑ ΕΠΑΛΛΗΛΑ ΚΑΙ  ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ« ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ»

 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/murray.gif

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ Λονδίνου , vol.XIII, 13 Μάρτη 1890

 

Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΣΕΡΝΕΙ ΤΟΝ ΕΚΤΩΡΑ ΘΑΝΟΝΤΑ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΠΡΟΣΤΙΝΟ ΠΛΑΝΟ  ΠΙΘΑΝΟΝ Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΑΙ Η ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ

 

 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca3.gif

ΒΡΕΘΗΚΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ

Η σκηνή του Αχιλλέα, όπου ο ήρωας λαμβάνει εκ του Πριάμου,  που έρχεται να πάρει το πτώμα Έκτορα και φέρνει τα λύτρα: στην άκρη,

με την καταχώριση [λύτρ] α νεκροῦ καὶ πέρας ἐστὶν τάφος Ἕκτορος ἱππ [ οδάμοιο] .

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca4.gif

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/bienkowski1.jpg

1 και 2 Φωτογραφίες επεξεργασία από το P. Bienkowski στο Mitteilungen des Deutschen Archaeologischen Ινστιτούτο, Abteilung Römische , VI Band (1891)

 «Ὅμηρον] Ἀσπὶς Θεοδώρ [ηος Ἀχιλλῆος καθ .- πίσω πλευρά η επιγραφή  -ΙΕΡΕΙΑ ΙΕΡΕΙ 

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/bienkowski2.jpg

Η πλευρά με την  επιγραφή ΙΕΡΕΙΑ ΙΕΡΕΙ     °. Jahn, Ε.

 

Planche Jahn Εκδόσεις Ε (1873)

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/jahn_H.gif

πλάκα Jahn Publishing (1873): Ἐκ τῆς διηγήσηος τῆς πρὸς Ἀλκίνουν τοῦ κάππα

Στο παλάτι της μάγισσας, ο Ερμής, ο Οδυσσέας, η Κίρκη και οι σύντροφοι που  έχουν  μετατραπεί σε κτήνη. 

 

ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΑΓΛΥΦΑ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

ΠΙΝΑΚΑΣ Β- ΠΑΡΙΣΙ -ΣΚΗΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΜΕΝΕΛΑΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΑΓΛΥΦΑ

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca7.gif

ΣΚΗΝΗ ΑΠΟ ΛΑΡΝΑΚΑ ΤΥΡΡΗΝΟΥ –(ΕΤΡΟΥΣΚΙΚΗ ; )

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca11.gif

ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΤ΄- ΠΑΡΙΣΙΩΝ –ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca8.gif

 ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΜΠΗΙΑ-ΠΑΡΟΜΟΙΑ  ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

 http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca13.gif

ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΑΓΛΥΦΑ

http://www.mediterranees.net/art_antique/oeuvres/iliaca/images/iliaca9.gif

ΣΚΗΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΙΚΥΘΟ « Kertsch »ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΕΡΜΙΤΑΖ –ΑΓ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΗΜΕΡΑ 

 

Ὅμηρος τὴν Ἑλλάδα ἐπεπαιδεύκει. 

 

ΤΕΛΟΣ

 

ΠΗΓΕΣ

ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΤΥΟ

ΕΛ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ

LIGUIDA NETWORK

WIKIDEEP

ENGRAMMA

ARTICLE ILIACAE

MEDITERRANEES.NET

DICTIONNAIRE DAREMBERG ET SAGLIO

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ UNIV-HEIDELBERG

ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΤΗ ΡΩΜΗ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΒΕΡΟΝΑΣ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΑΠΟΛΗΣ

ΓΑΛΛΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

 

Για να δείτε κάποιες σελίδες πρέπει να έχετε τον flash player που μπορείτε να βρείτε πατώντας στο εικονίδιο δίπλα.

Πνευματικά δικαιώματα © 2009

 Συντελεστές  και επικοινωνία μαζί μας

       SiteLock